Verder naar het binnenland van zuid-Ecuador - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Martijn Sprangers - WaarBenJij.nu Verder naar het binnenland van zuid-Ecuador - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Martijn Sprangers - WaarBenJij.nu

Verder naar het binnenland van zuid-Ecuador

Blijf op de hoogte en volg Martijn

07 Oktober 2012 | Ecuador, Cuenca

Maandag was ik van plan om een paar uurtjes surflessen te gaan nemen, maar toen ik een beetje rond ging vragen bleek dat de golven deze tijd van het jaar niet zo goed waren. Dus toen besloot ik naar Puerto Lopez te gaan een om vanuit daar een excursie te boeken naar Isla de la Plata. Maar toen ik daar aankwam was die excursie net vertrokken. Dus dat was een beetje pech hebben. Toen heb ik een excursie genomen waarbij je walvissen ging spotten en ook kon snorkelen in de baai naast puerto lopez. Dat stond ook nog op het lijstje wat ik hier wilde doen namelijk. Grappig genoeg kwam ik een groepje tegen die ik herkende uit een ander hostel waar ik had gezeten. Dat laat maar weer eens zien hoe klein de wereld van backpacken is hierzo. Ongeveer een uur van de kust hadden we de eerste walvis gezien en even later nog wat meer. Dat was echt wel mooi om te zien. Later was er ook een groepje van 2 of 3 die bij elkaar zwommen. Jammer genoeg was het door de golven en de snelheid van de walvissen moeilijk foto's te maken, bij het vorige verslag staat een foto van mijn beste poging. Tijdens deze boottocht heb ik ook nog even een glimp kunnen op vangen van de "blue footed boobbies", het soort vogels waar de galapagos bekend omstaat. Dus al met al was het een geslaagde excursie.

De volgende dag heb ik de bus gepakt naar Guayaquil, om daar 1 nacht te blijven. Er was namelijk geen relaxte aansluiting richting Cuenca. Daar een beetje over de boulevard gelopen en nog wat mooie gebouwen gezien. Jammergenoeg heeft een grote brand een halve eeuw geleden veel van het historisch centrum weggevaagd. Dus daarom is er niet heel veel te zien in Guayaquil. Wat wel nog leuk was, was dat er een soort stadspark was waar de hagedissen gewoon vrij rond je mochten en konden lopen.

Toen heb ik woensdag de bus genomen naar Cuenca. In de lonely planet stond dat de bus om 9.50u zou gaan maar dat was veranderd naar 9.20u. Dus ik moest me snel naar de bus haasten, want ik kocht mijn kaartje rond 9.10u. Onderweg nog aangehouden door de politie die het nodig vonden om mijn paspoort te controleren en de reden van mijn verblijf. Uiteindelijk met een beetje geluk de bus nog gehaald! Toen een mooie busreis door de bergen van de Andes gemaakt om uiteindelijk in Cuenca aan te komen. Mooie foto's gemaakt. Wederom reed de bus zo hoog dat je op een gegeven moment als je in de afgrond keek je alleen een deken van wolken kon zien!
Grappig genoeg zat er een meisje uit het vorige hostel in dezelfde bus. Die had nog geen hostel gereserveerd, dus die ging mee naar het hostel waar ik had gereserveerd. De rest van de dag hebben we een beetje rond gelopen door het oude gedeelte van Cuenca, was gezellig en we hebben veel mooie foto's kunnen maken. Cuenca staat namelijk op de Unesco wereld erfgoedlijst. Genoeg moois te zien dus! Ook heb ik me die dag aangemeld bij een school om een spaanse cursus te doen.

De volgende dag was mijn eerste les, het was toch wel een beetje confronterend hoe weinig spaans ik eigenlijk wist... Daarna gelunched op een markt hier in het centrum waar je een volledige maaltijd(soep en een bord met rijst, bonen, vlees en groente) kon eten voor slecht $1,50. En het smaakte ook niet echt verkeerd. Toen s middags afgesproken om met 2 duitse meiden naar inca ruines te gaan aan de rand van de stad. De ruines vielen een beetje tegen toen we er aankwamen, het zag er allemaal iets te nieuw en te perfect recht aan. Dus toen hebben we nog wat rondgedwaald door de stad. Dat was ook leuk en gezellig.

Toen gisteren uitgecheckt uit mijn hostel, omdat het er iets te gehorig en gezellig was door het cafe wat er naast zat. Je kon tot laat mee genieten van de muziek namelijk, leuk maar ik kon me niet echt concentreren op het leren van het spaans wat ik die dag had geleerd en het was ook niet echt bevorderlijk voor mijn nachtrust. Nadat ik een nieuw hostel gevonden had, heb ik nog een aantal musea bezocht. Jammergenoeg was degene waar ik het liefst heen wilde gesloten. Heb er wel een bezocht waar je de evolutie van bepaalde gebruiksvoorwerpen kon volgen, door verschillende inca-stammen. Dat was wel interessant. Daarna naar eentje waar je moderne zuidamerikaanse kunst kon zien. Dat was niet helemaal aan mij besteed. Toen s avonds in een typisch ecaudoriaans restuarant gegeten. Dat was prima!

Vandaag s ochtends met mijn nieuwe roomie, een museum/winkel bezocht waar je kon zien hoe ze hier ambachtelijk van die rieten hoeden maakten, jammergenoeg mocht je niet alles zien, maar toch leuk om een keertje gezien te hebben. Daarna kregen we van een vrouw in het museumpje ernaast nog wat muziek voorgespeeld, van een Cuencaanse componist, die ook het Ecuadoriaanse volkslied heeft gecomponeerd. Leuk om dat deel van de lokale cultuur ook mee te pakken! S middags nog even naar het hoogste uitkijkpunt gegaan voor een mooi overzicht over de stad. Toen kreeg ik pas echt een beeld hoe groot deze stad eigenlijk ook weer was. Het is namelijk de op drie na grootste stad van ecuador. De rest van de middag nog een beetje rondgehangen met mijn Canadese kamergenoot en dat was het wel weer voor vandaag.

Ik blijf nu nog tot vrijdag hierzo om mijn spaanse cursus verder te volgen en dan vertrek ik naar Loja. Ik ga vanaf maandag 4 uur spaans volgen per dag namelijk. Hopelijk pik ik het snel op!

Bij mijn vorige verslag heb ik vandaag nog wat foto's upgeload. De foto's behorend bij dit verslag zal ik van de week op internet zetten!

Groetjes en tot het volgende verslagje!!

  • 07 Oktober 2012 - 16:21

    Pierre:

    ....toto mijn volgende "verslagje", nou zeg maar VERSLAG.Daar zou ik wel een uurtje over doen. maar heel interessant om te lezen allemaal. Heb jij je reis helemaal uitgestippeld, Martijn, of ga je en beetje op de bonnefooi met lonely planet in de hand? ja die busreizen door de Andes dat zullen wel belevenissen zijn.
    Ik merk wel dat het tegenwoordig anders gaat dan dertig jaar geleden( in India) : met je mobieltje of smart phone een hostel boeken was er toen niet bij.Ja, het is leuk om veel bekenden tegen te komen, dan loop je daar niet zo verloren in je eentje. Ik hoop dat je snel veel collega's ontmoet en vrienden maakt. En ik kijk uit naar je volgende verslagje.....
    Veel plezier en veel liefs, Pierre

  • 07 Oktober 2012 - 16:21

    Pierre:

    ....toto mijn volgende "verslagje", nou zeg maar VERSLAG.Daar zou ik wel een uurtje over doen. maar heel interessant om te lezen allemaal. Heb jij je reis helemaal uitgestippeld, Martijn, of ga je en beetje op de bonnefooi met lonely planet in de hand? ja die busreizen door de Andes dat zullen wel belevenissen zijn.
    Ik merk wel dat het tegenwoordig anders gaat dan dertig jaar geleden( in India) : met je mobieltje of smart phone een hostel boeken was er toen niet bij.Ja, het is leuk om veel bekenden tegen te komen, dan loop je daar niet zo verloren in je eentje. Ik hoop dat je snel veel collega's ontmoet en vrienden maakt. En ik kijk uit naar je volgende verslagje.....
    Veel plezier en veel liefs, Pierre

  • 07 Oktober 2012 - 16:21

    Pierre:

    ....toto mijn volgende "verslagje", nou zeg maar VERSLAG.Daar zou ik wel een uurtje over doen. maar heel interessant om te lezen allemaal. Heb jij je reis helemaal uitgestippeld, Martijn, of ga je en beetje op de bonnefooi met lonely planet in de hand? ja die busreizen door de Andes dat zullen wel belevenissen zijn.
    Ik merk wel dat het tegenwoordig anders gaat dan dertig jaar geleden( in India) : met je mobieltje of smart phone een hostel boeken was er toen niet bij.Ja, het is leuk om veel bekenden tegen te komen, dan loop je daar niet zo verloren in je eentje. Ik hoop dat je snel veel collega's ontmoet en vrienden maakt. En ik kijk uit naar je volgende verslagje.....
    Veel plezier en veel liefs, Pierre

  • 07 Oktober 2012 - 22:25

    Nonkel Jos:

    Ook weer een mooi avontuur om te lezen en te zien. Klasse! Ook die walvissen, echt fraai, hoor. Goede reis verder. We lezen graag meer ... All the best, Martino!

  • 07 Oktober 2012 - 22:34

    Marian En Siddha:

    Hoi Martijn, weer een heel leuk verslag. Leuk zeg, dat je bekenden gaat krijgen daar ver weg...en fantastisch dat je die walvissen hebt gezien. dat hebben Siddha en ik in Mexico gezien en ik zal het nooit vergeten:zo bijzonder, maar ook reuze spannend! Blijf genieten en tot het volgende verslag. Lieve groeten, Siddha en Marian

  • 08 Oktober 2012 - 18:13

    Corrie En Paul:

    Ha martijn Wij zijn op vakantie in Italie, ferme wandelingen in de bergen , die ons laten voelen dat we 50+ zijn. We hadden nog zo geoefend, maar nederland blijft een plat landje. Onze spieren worden flink aangepakt.
    Ook hier volgen we jouw berichten. het is geweldig om ze te lezen. leuk dat je inmiddels 'bekenden" tegenkomt.
    Wij trekken van de ene naar de ander plek, de bagage wordt nagebracht(heel luxe dus)
    Gister zei Annemaria van dat pension dat het --kalde-- werd. Enfin blouse aan met lange mouwen.
    Wat denk je HEET-HEET-HEET-30 graden minstens.
    Goed de taal leren hoor!!!!!!
    aLS WIJ DAT GEDAAN HADDEN , KONDEN WE WETEN DAT KALDE IN ITALIAANS WARM IS.
    liefs
    Corrie en Paul

  • 14 Oktober 2012 - 03:50

    Marie-jose Vos:

    Hoi Martijn,

    Wat een interessante verhalen allemaal en wat valt er veel te beleven daar in Zuid-Amerika!!!! Heel leuk. Heel veel plezier verder en tot het volgende verslag...ik ben nu geabonneerd dus dan zie ik een en ander eerder en kan ik sneller reageren. liefs, marie-jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Cuenca

Martijn

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 10890

Voorgaande reizen:

17 September 2012 - 15 December 2012

Zuid-Amerika

Landen bezocht: