Op weg naar de kust - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Martijn Sprangers - WaarBenJij.nu Op weg naar de kust - Reisverslag uit Guayaquil, Ecuador van Martijn Sprangers - WaarBenJij.nu

Op weg naar de kust

Door: martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

01 Oktober 2012 | Ecuador, Guayaquil

Donderdag heb ik de bus genomen naar Guayaquil een havenstad van Ecuador. Ik moest eerst naar een dorpje in de buurt om de directe bus te kunnen pakken. Eenmaal aangekomen op het busstation bleek dat mijn bus in 5 min zou vertrekken helemaal prima dus. Grappig om te zien hoe het landschap langzaam veranderde, waar we eerst nog een paar uur door de bergen op en af gingen met de bus, veranderde dit steeds verder. Eerst is wat mistige bergen met veel groen, later nog een beetje jungle achtig zoals in de omgeving van banos en daarna was het helemaal vlak. Een stuk voor Guayaquil hebben we zeker een half uur door een gebied gereden waar enkel bananenbomen stonden, het zal wel een van de grootste bananenplantages zijn van Ecuador hierzo. Na acht uur bussen was ik aangekomen in Guayaquil. Daar bleek mijn hostal-keuze niet zo goed te zijn deze keer. Het bed was prima, maar de wc en douche, vies en roestig en ik besloot het douchen dan ook maar uit te stellen tot in het volgende hostel. Verder was de locatie ook niet heel goed, het was een buitenwijk van de stad. Maar het stomme was dat ik geen goede kaart had van het gebied...

De volgende dag bleef ik ook nog in Guayaquil dus ben naar een historisch park geweest dat ging over het het gebied rond deze stad. Er waren 3 delen, 1 deel was een soort dierentuin met de dieren die hier in de omgeving hadden voorgekomen en in een volgend deel waren een aantal belangrijke gebouwen van vroeger nagebouwd, zoals een kerk, een cafe en een treinstation. Was ook wel grappig. Het derde deel was een soort landbouw tuin. Daarna de bus genomen naar het centrum van de stad en daar nog wat rond gelopen over de boulevard. Ik kwam er al gauw achter dat ik deze stad het minst leuk vond tot nu toe. Het is een grote chaos overal, je moet goed op je spullen letten, want er loop nog wel eens iemand "per ongeluk" bijna tegen je aan en in het centrum staan alleen hoge kantoorgebouwen. Uiteindelijk deed ik er ook 1,5 uur over om met de bus van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen, waar mijn hostel stond. Wel s avond nog met een duitser gekletst, die net uit peru kwam en die bevestigde dat het mogelijk was om op eigen houtje naar machu pichu te gaan en dat het slim was om een hostel te nemen in aquas calientes het dorpje vlak voor machu pichu. Precies zoals ik het in nederland had uitgezocht, dus dat is mooi!

Zaterdag de bus gepakt naar montanita, het leukste kustplaatsje van ecuador. Ik was zo slim om anderhalf uur van te voren naar het busstation te gaan, zodat ik iig met de bus mee kon en dat bleef achteraf geen dom idee, aangezien er maar hoogstens 8 mensen na mij mee mochten. De bus ging namelijk maar een beperkt aantaal keer per dag en ik wilde gaan op het gunstigste tijdstip, nl op de middag. Na even rijden kwamen we al bij het eerste kust dorpje, en daar waren dan ook de eerste bamboehuisjes met rietendaken. Echt cool om te zien!! Uiteindelijk waren we dan ook vrij snel in montanita. Toen natuurlijk meteen nog even een wandeling gemaakt over het strand en het dorpje een beetje verkent. S avonds op tijd gaan slapen want ik was toch wel moe en mijn buik is nog niet helemaal beter.

Vandaag rustig aan gedaan, geskyped met nederland, een beetje op het strand gehangen, een beetje gelezen, een beetje geschreven in mijn reisdagboek en een beetje gezwommen. De watertemperatuur is nog best ok, desondanks het toch al laagseizoen is. Wel jammer dat de zon overdag rond deze tijd van het jaar de hele dag achter de wolken blijft, anders zou het helemaal perfect zijn. Aan de andere kant kan ik ook niet verbranden als de zon er niet is :) lekker om ook eens een dagje helemaal niks te doen en niks te moeten doen. En dan het geluid van de zee maakt het natuurlijk het ultieme gevoel van rust compleet!

Het plan voor morgen is of dat ik een paar uur surflessen neem of dat ik naar een eilandje ga wat een soort van "arme man's" galapagos is. Dat moet ik nog ff beslissen. Het is natuurlijk allebei vet om te doen.

Maandag ga ik weer voor 1 dag naar Guayaquil en dan naar Cuenca, waar ik wel voor een langere tijd zal blijven!!

Groetjes en tot het volgende verslagje dan maar weer!

Ps op het kaartje van ecuador kan ik montanita niet selecteren als plaatsje, dus vandaar Guayaquil :)

  • 01 Oktober 2012 - 07:04

    Stijn:

    Kerel ik ben zwaar jaloers, dat klinkt echt heel vet. Uitkijken met duitsers die in zuidamerika wonen he, dat zijn foute jongens :p
    Hoop dat je genoeg foto's maakt want dit wil ik zeker zien!

  • 02 Oktober 2012 - 13:40

    Marian :

    Hoi Martijn, een leuk verslag !! Zo te lezen pak je het erg goed aan allemaal en geniet je volop.
    Een aantal jaren geleden ben ik ook vanuit Aguas Calientes naar Machu Pichu gegaan.
    Was heel erg goed te doen, een prachtige bustocht er heen én in Aguas C.alientes natuurlijk een heerlijk heet kuurbad genomen. Ook een heel bijzonderee ervaring . Veel reisplezier maar weer en tot de volgende keer.

  • 02 Oktober 2012 - 17:05

    Nonkel Jos:

    Nou macho Martino, dat klinkt als echt reizen, nietwaar. Mooie natuur en veel cultuur opsnuiven. Wij beginnen hiero aan de herst. Dat hebben ze daaro vast niet. (haha)

  • 02 Oktober 2012 - 17:05

    Nonkel Jos:

    Nou macho Martino, dat klinkt als echt reizen, nietwaar. Mooie natuur en veel cultuur opsnuiven. Wij beginnen hiero aan de herst. Dat hebben ze daaro vast niet. (haha)

  • 03 Oktober 2012 - 11:30

    Miguel Angel Mas Pons:

    jij moet spaans leren jongue...veel plezier

  • 03 Oktober 2012 - 12:38

    Addy:

    dasg Martijn gelukkig dat ik lees dat je al in Guatamala zit, want er was vandaag of gister een ernstig bus ongeluk met 200mtr diep ravijn gebeurt in Peru, en dat lijkt me heel eng.
    fijn om je verslag te lezen, veel plezier en dat lukt wel denk ik, liefs Addy

  • 03 Oktober 2012 - 15:11

    Martijn:

    Hej,

    Ik ga vandaag naar Cuenca, een stad in het zuiden van ecuador, daar wilde ik sowiezo een tijdje langer blijven, dus ik ga daar opzoek naar een goede school om spaanse te leren, want in peru ga ik het niet redden met engels en mijn kleine beetje spaans denk ik.

    Groetjes martijn



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Guayaquil

Martijn

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 10895

Voorgaande reizen:

17 September 2012 - 15 December 2012

Zuid-Amerika

Landen bezocht: