Verslag vanuit Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Martijn Sprangers - WaarBenJij.nu Verslag vanuit Baños - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Martijn Sprangers - WaarBenJij.nu

Verslag vanuit Baños

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

26 September 2012 | Ecuador, Baños

Afgelopen zondag ben ik naar slapende vulkaan geweest in de buurt van Otavalo, in een plaatsje genaamd Cotacaxi. Deze vulkaan is al zolang niet meer actief dat er zich ondertussen in de krater een meer (laguna Cuicocha) heeft gevormd. Omdat lava heel goed is voor de grond rond de vulkaan was het daar ook een verzamelplaats voor veel verschillende dieren en planten. Ik heb daaro een boot tochtje gedaan over het meer en ben daarna zelf nog even wat gaan rondlopen in het bergachtige gebeid rond de krater. Uiteindelijk ben ik hierna teruggekeerd naar Otavalo en vanaf dat ik in de bus ben gestapt voelde ik mee steeds minder goed. Ik kreeg ineens erge buikpijn, diarree en koorts. Ik weet niet of dit hoogteziekte is of iets wat ik heb gegeten of door het grote verschil in temperatuur tussen dag en nacht. Iig ik ben er tot op de dag van vandaag nog niet helemaal vanaf.

Ik besloot maandagochtend toch de bus te nemen richting Baños, een plaatsje ten zuiden van Quito. Deze plaats staat bekend om het prachtige bergdal waar het is gevestigd en de talrijke natuurlijk verwarmde (zwem)baden en daarnaast ook om de watervallen die er te zien zijn, omdat het in een bergdal ligt. De (bus)reis duurde intotaal 8 uur vanaf Otavalo richting Baños, want ik moest overstappen op een andere bus in Quito. Dit was zeker geen pretje aangezien ik me zeer zwakjes voelde. Uiteindelijk heb ik het hostel gehaald en ben toen vrijwel meteen gaan slapen.

De volgende ochtend voelde ik me al een stuk beter, maar besloot ik toch niet een te zware dag te plannen. Ik ben naar een van de zwembaden hier in de buurt geweest een heb daar een tijdje liggen relaxen. Er waren verschillende baden met verschillende temperaturen, echt relaxed. Daarna ben ik terug gegaan naar het hostel en heb daar nog even wat uitgerust. Toen ik daarmee klaar was ben ik nog even opzoek gegaan naar de watervallen (zie foto´s).

Vandaag besloot ik om de weg van Baños naar Puyo te verkennen. Omdat ik me nog steeds niet 100% beter voelde heb ik besloten om in plaats van de te gaan Mountainbiken langs de watervallen, de bus te nemen langs de watervallen. Lleuk, alleen jammer dat ik geen mooie foto´s kon nemen, omdat de bus zo hard reed. Dus die foto´s zullen enkel in mijn eigen geheugen bewaard bleijven. Echt grappig op een weg met allerlei haarspelt bochten en bochten dichtlangs de afgrond, dat de bus de auto´s inhaalt.

Morgen vertrek ik richting de kust van Ecuador, ik moet nog even beslissen of ik via Manta door wil reizen naar Montañita of via Guayaquil. Het originele plan was het eerste, maar ik denk nu toch dat het optie 2 wordt. Dat is namelijk een minderlange busreis en vanuit daar denk ik een betere aansluiting te hebben.

  • 27 September 2012 - 07:50

    Anton Sprangers:

    Hoi Martijn, ja ja reizen is niet altijd even gemakkelijk, dus pas goed op je voeding en de hygiëne. en vergeet niet om voldoende foto's te maken, dat zijn en blijven mooie herinneringen. Veel plezier en goede reis.
    Anton.
    PS: kijk je ook naar de prijs van een 2e huisje in Ecuador?

  • 27 September 2012 - 08:37

    Jose:

    Hey Martijn,
    Voel je je intussen weer wat beter? Het is niet zo raar hoor, je maakt een enorme overgang mee. In alle opzichten, dus je lichaam moet daar aan wennen. Je zult zien dat je er de komende maanden steeds beter tegenkunt. En inderdaad, wat Anton ook zegt, let goed op wat je eet en vooral drinkt. Het hoort er allemaal bij moet je maar denken. Hou je haaks!
    Jose

  • 27 September 2012 - 10:34

    Mars:

    Ha die Martino!
    Allereerst beterschap gewenst! Tja, dat komt altijd een keer, die "Delhi-belly", ook al ben je niet in India. En helemaal kl.... als je alleen bent! Je voelt je zwak en moet tóch alles zelf doen...(Mooie woorden over dat dat je zelfstandiger zal maken ten spijt: het is op dat moment zéér vervelend!)
    Maar ik denk niet dat het hoogteziekte is. Dan heb je namelijk enorme hoofdpijn, naast een gevoel van algehele malaise. Ik weet niet hoe hoog je gaat/bent. Als je niet te snel naar boven gaat, dan valt het wel mee met de hoogteziekte. Je krijgt het voornamelijk als je te snel een groot hoogteverschil stijgt en er dan blijft overnachten. Het gekke is, dat je wanneer je je slecht voelt wilt gaan slapen, (heb je ook zo geleerd: als je ziek bent, moet je naar bed) maar het is dan echt beter om wakker te blijven (én zo snel mogelijk af te dalen!). Hoogteziekte is geen kattenpis, zeker niet wanneer je alleen reist, dus denk daar niet te makkelijk over.
    Maar diarree is ook erg balen. Zorg in ieder geval dat je goed (schoon en veel) drinkt (nee, geen bier, dus) en koop als je bij een apotheek bent wat ORS (soort poeder dat je in (schóón !) water kunt oplossen en dat de nodige zouten en mineralen bevat, zodat je niet uitdroogt.
    Nou, genoeg dokterspraatjes: GENIET!!!!
    Lieve groet, Mars

  • 27 September 2012 - 13:55

    Miguel Mas Pons:

    goed bezig jongue... heel veel plezier uitkijken met de sudacas...groetjes Miguel Angel

  • 27 September 2012 - 17:56

    Addy:

    Hoi Martijn, we volgen je met spanning, ja een buikgripeje heb je zo te pakken, maar rustig aan met eten .
    Gioed dat je je niet laat weerhouden met het bezoeken van mooie plekken en op zijn tijd lekker relaxen.
    Heb je nou al Spaans geleerd? heb je ook contacten onderweg of de hostels??
    veel liefs Addy

  • 27 September 2012 - 19:05

    Nonkel Jos:

    óla Martino, interessante gebieden en natuur, zo lees ik, en mooie foto´s, al waren er dat dit keer wat minder. Houd jezelf gezond van lichaam en geest, dat maakt volop genieten mogelijk. Ik lees graag meer. Veel reisgroeten! Hasta la vista!

  • 28 September 2012 - 00:29

    Martijn Sprangers:

    Hey,

    Ik ben ondertussen aangekomen in guayaquil. Ik heb besloten om via die weg naat montanita af te reizen. Ik blijf hier vanacht en morgennacht nog, zodat ik niet meteen hoef door te reizen.

    Ik voel nu bijna weer helemaal beter. Bedankt voor het medeleven en de tips!

    Qua spaans leer ik elke dag wat bij, ik heb nog geen cursus gevonden maar ik versta al steeds meer wat de mensen hier zeggen.

    Natuurlijk heb ik contacten gelegd met medereizigers, s avonds een beetje praten over wat je al hebt gedaan etc. Heb ook een goede tip gehad voor een hostel.

    Groetjes

  • 28 September 2012 - 00:29

    Martijn Sprangers:

    Hey,

    Ik ben ondertussen aangekomen in guayaquil. Ik heb besloten om via die weg naat montanita af te reizen. Ik blijf hier vanacht en morgennacht nog, zodat ik niet meteen hoef door te reizen.

    Ik voel nu bijna weer helemaal beter. Bedankt voor het medeleven en de tips!

    Qua spaans leer ik elke dag wat bij, ik heb nog geen cursus gevonden maar ik versta al steeds meer wat de mensen hier zeggen.

    Natuurlijk heb ik contacten gelegd met medereizigers, s avonds een beetje praten over wat je al hebt gedaan etc. Heb ook een goede tip gehad voor een hostel.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Baños

Martijn

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 10892

Voorgaande reizen:

17 September 2012 - 15 December 2012

Zuid-Amerika

Landen bezocht: